Friday 8 February 2019

Hujan 3.1

Tak,
Kau salah,
Baik kau teruskan,
Daripada kau menyerah,

Berserah,
Pada yang Satu,
Itu pasti,
Kau kena ingat mati!
Bukan ingat nak mati!

Mengalah,
Tak salah,
Tapi berpada-pada,
Takut salah arah,
Kau sendiri 'kan rasa bara

Hangat,
Macam dipelukan ibu,
Ape? Kau lupa dah?
Macam mana mak mengandungkan kau dulu?

Oh,
Aku ingat,
Kita ni melayu,
Me-layu, malas, pelupa,
Betul la kata semua bangsat tu

Aku?
Kau tanya aku?
Aku cuma bystander,
Kau nampak hujan lebat kat luar tu?
Aku macam hujan tu jugak,
Cuma aku ada

Wujud,
Jangan sekali kau lupa,
Sifat pertama, Khaliq Sang Pencipta
Al-Fatihah, ayat lima,
Sembahan pertolongan, semua serah pada Dia

Tuhan,
Kau kena sedar,
Macam bila kau berjalan,
Dia bukan sekadar tuan,
Dia segalanya apa yang kau perlukan

Keperluan,
Makan, minum, bernafas,
Semua tu bekal untuk berjalan,
Tapi bila kau malas,
Rohani kau akan lemas!
Kan?

No comments: