Sunday 14 August 2016

HUJAN.

Aku lihat sekeliling,
Hujan,
Oh! Rahmat,

Ironinya,
Aku sedang menunggang motorsikal,
Atas jalan yang becak,
Tanpa berbaju hujan,
Dihujani air,
Kebasahan.

Hakikatnya,
Hujan memang rahmat,
Tapi silap aku untuk menganggap,
Hujan itu rahmat buatku,

Bukan,
Bukan untuk aku seorang,
Hujan itu adalah rahmat,
untuk sekalian alam,

Mungkin,
Hujan menyegarkan kembali,
Pepohon hijau yang sudah berhari-hari kekeringan,
Si miskin yang sudah berhari-hari menunggu takungan air diluar rumah agar berisi semula,

Tanpa aku sedar,
Hujan tadi,
Membasahkan aku,
Menyegarkan aku,
Menyelamatkan aku,
Dari tangan-tangan hawa panas berdebu,
Yang bertebaran,
Oleh kerasnya rempuhan,
Kenderaan lain.

Tanpa sedar,
Dalam kebasahan,
Aku bersyukur...

-SepasangKerusi-

12:21am
20/05/2013
Isnin

No comments: